Na co má pacient nárok z veřejného zdravotního pojištění a jak by to mělo u zubního lékaře správně fungovat, odpovídá Ludmila Macháčková, vedoucí oddělení ambulantních zdravotnických zařízení Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Má zubní lékař povinnost vyvěsit ceník, co platí
zdravotní pojišťovna a co hradí pacient ze
svého?
Ceník nehrazené péče musí být umístěn tak, aby
byl přístupný pacientům, tedy v ordinaci, v čekárně. Každý
zubní lékař, který má uzavřenou smlouvu se zdravotní pojišťovnou,
má povinnost seznámit pacienta před ošetřením s plánovanou léčbou a
možnostmi úhrady a nejprve nabídnout standardní péči plně hrazenou z
veřejného zdravotního pojištění. Teprve pak může nabídnout
nadstandardní ošetření. Toto ošetření už si pacient hradí sám. V
tomto případě by měl lékař předložit kalkulaci s celkovou
cenou.
Kolik obvykle účtují zubaři pacientůmZa zubní výplň: |
Kontroluje někdo zubní lékaře, zda správně informují své
pacienty, co je zdarma a co již uhradí ze své
kapsy?
O těchto případech se dozvídáme přímo od
pojištěnců, když řešíme jejich stížnosti. Podle našich informací
upozorňuje na dodržování dohodnutých pravidel své členy také Česká
stomatologická komora (ČSK).
Jaké nejtypičtější stížnosti pacientů
řešíte?
Nejčastěji si pojištěnci stěžují, že nebyli o
možnostech ošetření a následně o úhradě informováni včas, tedy před
ošetřením, aby se mohli sami rozhodnout, jaký druh ošetření si
zvolí. Setkáváme se také s případy, kdy lékař pacientovi sdělí, že
péče není vůbec hrazená z veřejného zdravotního pojištění, nebo na
něm požaduje za standardní výkon doplatek, což není správný postup.
Pokud lékař vykáže zdravotní pojišťovně výkon, který je plně
hrazený z veřejného zdravotního pojištění, nemá právo pacientovi nic účtovat. U stomatologických výkonů již
neexistuje spoluúčast pacienta. Ta platila do roku 1996, dokdy
existovaly zdravotní výkony, u kterých byla spoluúčast pacienta
možná. Doplatky jsou nyní možné jen u stomatologických výrobků.
Pokud zubní lékař nemá v ordinaci vyvěšeno, co hradí
pojišťovna, kde to lze zjistit?
Všechny tyto výkony
jsou obsaženy v úhradové vyhlášce, která platí vždy pro daný
kalendářní rok, a přehled hrazené stomatologické péče včetně úhrady
z veřejného zdravotního pojištění je veřejně dostupný i na webových
stránkách VZP. Je to seznam diagnostických a léčebných postupů s
použitím standardních materiálů. Pokud se pro toto ošetření pacient
rozhodne, v ordinaci ho nehradí a lékaři uhradí výkon zdravotní
pojišťovna.
Jaké výkony jsou například plně hrazeny z veřejného
zdravotního pojištění?
Jde o pravidelnou péči o
klienta. Plně hrazené je komplexní vyšetření při registraci
pojištěnce, preventivní prohlídky u dospělých pacientů jednou
ročně, u dětí a mladistvých do 18 let dvakrát do roka, u těhotných
žen dvakrát za období těhotenství. Celkem jsou u každého pacienta z
veřejného zdravotního pojištění hrazena dvě vyšetření v rámci
pravidelné péče o registrovaného pojištěnce v kalendářním roce.
Hrazena je také běžná péče, kdy pacient přijde například s
onemocněním dásní, zánětem nervu apod. Dále se hradí rentgenová
vyšetření, extrakce zubů, lokální anestezie, zubní výplně pak v
rozsahu standardu. Plně hrazená je i široká skupina výkonů týkající
se ortodoncie, to je obor, který se zabývá rovnáním zubů
pomocí rovnátek. V případě ošetření pomocí fixního ortodontického
aparátu není hrazen z veřejného zdravotního pojištění použitý
materiál, ze kterého jsou zhotoveny fixní aparáty. V širokém
rozsahu je z veřejného zdravotního pojištění hrazena také péče
specialistů, jako jsou parodontologové či stomatochirurgové.
Kolik hradí pojišťovny zubařům za standardní výkonCeny za vybrané položky: • 398 Kč za komplexní vyšetření stomatologem při registraci
pojištěnce |
Měl by zubař automaticky vystavit účtenku, pokud se
pacient rozhodne pro nadstandardní výkon, který není hrazen z
veřejného zdravotního pojištění?
Je to již vztah mezi
lékařem a pacientem, do kterého nemůže zdravotní pojišťovna
zasahovat. V každém případě bych pacientům doporučila, aby o
účtenku požádali a nechali si ji vždy vystavit.
Lze reklamovat výkon, který je hrazený z veřejného
pojištění?
Výkony plně hrazené z veřejného
zdravotního pojištění jsou hrazeny dle frekvence dané úhradovou
vyhláškou. V případě reklamace zhotovené výplně, například kvůli
vypadnutí, doporučujeme obrátit se nejdříve na lékaře, který výplň
zhotovil, v případě nemožnosti dohody pak na příslušnou oblastní
ČSK. Záruční doba se vztahuje pouze k individuálně zhotoveným
stomatologickým výrobkům, což je dáno občanským zákoníkem.
Reklamaci musí pacient uplatnit vždy v ordinaci svého zubního
lékaře a řešit problém s ním. Od loňského roku přitom došlo k
prodloužení záruční doby na stomatologické výrobky z šesti na 24
měsíců.
Řada zubních lékařů má dlouhé objednací lhůty a blíží se
důchodovému věku, jak se na to
díváte?
Nepříznivá je nejen věková struktura, ale i
rozložení stomatologů v jednotlivých krajích a městech.
Stomatologická komora uvádí, že průměrný věk zubního lékaře je 58
let. Jedním z našich hlavních cílů je zajistit generační výměnu.
Společně s Českou stomatologickou komorou se proto snažíme
vypracovat pravidla, jak generační výměnu stomatologů podpořit.
Kolik pacientů připadá na jednoho zubního
lékaře?
Podle našich údajů je to v průměru 1 670
pacientů. Značné rozdíly jsou ovšem v jednotlivých regionech.
Nejvyšší počty lékařů jsou ve velkých městech, například v Praze,
Plzni, Brně, Olomouci.
Ve kterých místech je jich největší
nedostatek?
Jedná se třeba o některé oblasti
Ústeckého či Karlovarského kraje, konkrétně o region České Lípy a
příhraniční oblasti. Nedostatek zubních lékařů je i ve Středočeském
kraji v místech, kde vznikají nové obytné satelity. Zaplnit chybějící místa ale není
jednoduché, protože počty stomatologů, kteří končí studia, jsou
limitované stejně jako počty přijímaných studentů na vysoké školy. Důvodem nejednotného pokrytí péče
je i skutečnost, že absolventi často preferují místa, kde studovali
a kde by také chtěli působit jako zubní lékaři.
Pokud má někdo potíž najít zubaře, může mu pomoci
zdravotní pojišťovna?
Ano, je to možné. Klient se
může obrátit na naše regionální pracoviště, které zná místní
situaci. Pomáhá nám v tom i Česká stomatologická komora, která má
na svých webových stránkách podle krajů a jednotlivých měst
nabídku ordinací, které v současné době
přijímají pacienty do své péče (najdete zde). Snažíme se pak naše klienty do těchto
ordinací nasměrovat.
Komentáře