Kniha Václav Klaus: Europa?Je třeba vyjít z toho,
- že je Evropa (nikoli výlučně Řecko) ve vážné a hluboké krizi,
že to není pouze krize finanční či měnová, a že to není ani jen
krize ekonomická. Je to krize evropské společnosti jako takové,
jejího chování, jejího způsobu uvažování;
- že je Česká republika tímto defektem zasažena také, ale že ho
spíše importuje, než exportuje, a že je a bude v následujících
letech narůstání evropské krize naši zemi díky naší ekonomické
propojenosti se západní Evropou ekonomicky výrazně poškozovat.
Mám-li být racionálně pesimistický, nikoli nemístně
optimistický, obávám se, že Evropu – a nás spolu s ní
– čeká „ztracená dekáda“, podobná té, jakou v 90.
letech prožilo Japonsko. Dekáda bez ekonomického růstu, dekáda
permanentních škrtů a záchranných balíčků, dekáda sociálního
neklidu. V posledních týdnech jsem na toto téma napsal knihu
s názvem „Evropská integrace bez iluzí“,
která za několik dní vyjde v nakladatelství Euromedia–Knižní klub.
Na tu odkazuji, neboť tento článek je svým rozsahem nutně
limitovaný, a proto některé věci přeskakuje či pouze naznačuje.
V Evropě by nás měly trápit – a mne trápí už dlouhou dobu –
dvě (zdánlivě jsou jenom dvě, ale obsahují v sobě
v podstatě téměř všechno) věci: způsob evropského
integrování (bezduchého, protismyslného, veškeré kouzlo
Evropy v podstatě likvidujícího unifikování) a
evropský paternalistický, a proto nevýkonný
ekonomicko-sociální systém (tzv. soziale Marktwirtschaft).
Nic z toho nevzniklo včera, ale chybný politický projekt
evropské měnové unie znamenal překročení Rubikonu a obnažení daleko
hlubších problémů.
I v éře komunismu jsme – alespoň někteří z nás –
evropský integrační proces sledovali s velkou pozorností.[1]
Viděli jsme jeho pozitivní stránky, a proto jsme se na něm po pádu
komunismu chtěli podílet, ale viděli jsme i jeho stránky vysoce
problematické. Všímali jsme si toho, že v prostoru nad
úrovní státu nevyhnutelně vzniká pro občany nebezpečné, pro
politiky však lákavé pásmo – ničím a nijak neodstranitelné vakuum
legitimity. To nás trápilo a trápí, a proto – znovu říkám,
alespoň někteří – nepodceňujeme problém, který bývá v dnešní
Evropě, poněkud eufemisticky, nazýván demokratický deficit. Já bych
ho nazval absencí demokracie, eventuálně postdemokracií.
Poučeni komunismem, poučeni naprosto evidentním selháním státu,
věříme daleko více v trh, než je v západní Evropě
obvyklé, a proto jsme tolik deprimováni ekonomicko-sociálním
modelem, který v Evropě převládá. Míra regulace, kontroly,
řízení, organizování ekonomického života shora a míra potlačení
trhu jsou daleko za hranicí jakéhokoli racionálního ekonomického
uspořádání. Míra státní intervence do ekonomiky je sice
v dnešní EU diametrálně odlišná od raného agresivního
komunismu, ale až tak odlišná od jeho závěrečných, už značně
„měkčích“ fází není.
Nikoli náhodou mluvím o Evropě, neboť dnešní problém se celého
světa netýká. Týká se pouze Západu, tedy Evropy a Spojených států
amerických, a tato část světa už dávno není „svět“, ač si to stále
ještě namlouvá. Týká se to tedy té části světa, která
v závěru minulého desetiletí svou nezodpovědnou politikou
dopustila hlubokou finanční a ekonomickou krizi, ohrožující samu
podstatu kapitalistického systému, která umožnila dnešní dluhovou
krizi eurozóny a tím ohrozila Evropu jako takovou, a která – jak je
vidět – v těchto chvílích směřuje ke krizi další.
Řada ekonomických indikátorů nastupující ekonomický propad či
minimálně zpomalení naznačuje velmi přesvědčivě.
Příčiny těchto problémů nejsou úzce ekonomické a už vůbec ne
výlučně finanční či měnové. Západní civilizace svým posledním
vývojem udělala osudovou chybu. Vytvořila, pod heslem pokroku,
ekonomicko-sociální model, který neklade na první místo ekonomickou
výkonnost, od které by se mělo všechno další odvíjet, ale který na
první místo klade autonomně se vyvíjející nároky jednotlivců,
různých zájmových a sociálních skupin, ale i celých států.
Je to radikální obrácení řazení věcí, a v tomto smyslu
je to podobné komunismu.[2]
Rozhodující začaly být nároky a jejich odtržení od výkonu,
produkce, s výkonem spojených příjmů. Neadekvátní růst
veřejných výdajů, a z nich plynoucí dluhy, v mnoha zemích
západního světa není způsoben ničím jiným, než možností tyto dvě
věci oddělit. V soukromé sféře je toto oddělení technicky
možné díky existenci bankovního úvěru, a není sebemenších pochyb o
tom, že bylo lehkomyslné poskytování bankovních úvěrů (a všech na
ně navázaných finančních instrumentů) jednou z hlavních příčin
vzniku nedávné hluboké finanční krize. Ve sféře veřejné je toto
oddělení možné díky existenci států a jejich specifické rozpočtové
politiky, neboť v případě státu chybí „tvrdé rozpočtové omezení“.
Vznik dluhové krize států je dán možností krátkodobě nevyrovnávat
státní rozpočet. Nic více a nic méně tajuplného v tom
není.
Není pro mne žádnou výhrou a žádným zadostiučiněním, že bych teď
mohl říkat, že jsem se svou kritikou jako jeden z mála
nepřišel až nyní, kdy je to módní a v podstatě legitimní. To
mne těšit a uspokojovat nemůže. Nejsem nezávislým pozorovatelem
Evropy z jiného kontinentu či jiné planety. Jsem obyvatelem
tohoto kontinentu, žije zde má rodina, žijí zde moji synové a
vnoučata, žijí zde lidé, které mám rád, na pozitivním vývoji Evropy
mám eminentní zájem, a proto jsem frustrován, že evropští
politikové dnešní situaci neberou vážně. Pořád si myslí, že stačí
dělat jen drobné kosmetické zásahy, pořád věří (či předstírají), že
nejsme na osudové křižovatce. My na ní ale jsme.
Specifickým fenoménem posledního desetiletí v Evropě a
akcelerátorem dnešního evropského problému byl zrod
Evropské měnové unie, která do sebe posbírala ekonomicky
velmi různorodé země, země s odlišným fiskálním chováním, země
s odlišným sklonem k inflaci, se sklonem k odlišnému
vývoji exportních a importních toků, s velmi se lišícím
sklonem k úsporám a investicím a která tyto země
zbavila klíčové ekonomické veličiny, nejvýznamnější ze všech cen,
měnového kursu. Bylo tragicky podceněno, že členské země
eurozóny jednotným měnovým kursem ztratily potřebné signály o sobě
samých. I okolí na ně začalo nahlížet – což bylo jeho fatálním
omylem – jako na země stejné a výsledkem bylo, že se mohly –
neúnosně dlouhou dobu – v podstatě beztrestně zadlužovat. A
řada z nich se také neúnosně dlouhou dobu zadlužovala. Proto
dnešní dluhová krize.
Už teď je cena chybného systémového uspořádání Evropy obrovská.
Ještě varovnější je to, že tato cena bude – nedojde-li
k hluboké změně, blízké svým rozsahem a hloubkou naší
transformaci po pádu komunismu – nikoli lineárně, ale
exponenciálně narůstat. Řekněme to jasně: buď bude v Evropě
taková transformace co nejdříve provedena, nebo se Evropa stane
periferií dynamicky se pohybujícího zbytku světa.[3]
Existuje vůbec nějaké řešení? Jistě existuje, ale předpokládalo
by, že by se do Evropy vrátila politika. Když říkám do Evropy,
nemyslím, že může „přijít“ do Bruselu. Tam politika (na rozdíl od
politikaření či lobbování za parciální zájmy) nepřijde, protože tam
být nemůže. Politika může být jen tam, kde je demokracie, to je na
úrovni státu. Na úrovni kontinentu politika být nemůže. Žádný
evropský lid – jako předpoklad demokracie a politiky – neexistuje a
ani existovat nemůže. Politiku, ohlížející se na evropský celek,
mohou dělat jen politici v jednotlivých evropských zemích, jako
doplněk své politiky domácí.
Neštěstím evropského vývoje posledních desetiletí, zejména od
éry Jacquese Delorse, je i to, že se věčnou lidskou – a navýsost
politickou – otázku vztahu plánu (státní regulace) a trhu podařilo
fakticky zrušit. Zlý národní stát v EU mizí a tím je tato
věčná otázka lidstva jakoby vyřešena – reguluje (řídí) jiná entita,
která se dilematu plán-trh údajně vyhýbá. Řídí Evropská komise (a
další EU orgány), což přece není žádný stát! Tento úžasný tah těch,
kteří lidské svobodě a trhu nevěří (a nikdy nevěřili), evropští
liberálové a demokraté bohužel neprokoukli. Proto se lidem typu
Jacquese Delorse, Romana Prodiho, José Manuela Barrosa zdařil. Teď
je snad jedinečná příležitost začít to zase pomalu vracet zpět.
Václav Klaus, Týden, 14. listopadu 2011
[1] Jestli se nemýlím, ještě nikdy jsem veřejně neřekl, že jsem
byl před téměř půl stoletím lety přijat jako aspirant do
Ekonomického ústavu ČSAV do oddělení, které zkoumalo evropskou
hospodářskou integraci.
[2] Aby mne někdo nechytal za slovo. V Evropě dnes nemáme
Gulag, ale opět máme diktát politiky nad ekonomikou.
[3] Pořád říkám, že si to evropští politikové neuvědomují. Právě
jsem četl článek jednoho kanadského ekonoma v říjnovém čísle
měsíčníku Fraser Forum, který napsal: „nedávno jsem se ve
Washingtonu zúčastnil uzavřeného (myšleno bez médií) jednání, kde
byla řada dnešních i minulých evropských politiků, včetně dvou hlav
států. Trvali na tom, že je evropský vývoj historickým
úspěchem“.
Komentáře