Předseda vlády a ODS Petr Nečas pro Mf Dnes vysvětluje "Kalouskům", proč a jaký je rozdíl mezi tím, když si důležitou finanční ústavu schválíme sami sobě bez dohledu bruselské nadřazenosti. Hlavní část z toho vyjímáme:
Přijali bychom i mnohé jiné závazky
Přijetím fiskálního paktu bychom přijali i mnohé jiné závazky než povinnost dodržovat „dluhovou brzdu“. Například ten, že státy budou muset v Radě EU povinně hlasovat pro některé návrhy Evropské komise i proti své vůli. Zhruba jako kdyby byli poslanci nuceni automaticky hlasovat ve Sněmovně pro návrhy vlády. Nebo bychom se zavázali k tomu, že budeme povinně podávat žaloby na jiné státy u soudního dvora. Pakt ale také obsahuje ustanovení o koordinaci vydávání státních dluhopisů, o koordinaci hospodářských politik a řadu dalších témat, která nemají s finanční ústavou nic společného. Naopak kritéria fiskální disciplíny obsažená v paktu jsou již dávno zahrnutá také v unijní legislativě a platí i pro nás.
Podstatným prvkem fiskálního paktu je požadavek, že stát je v
případě jeho podpisu zavázán národní „dluhovou brzdu“ zakotvit v
ústavě nebo v předpisu podobné váhy. Proto má smysl fiskální pakt
podepsat nejdříve tehdy, až bude stoprocentně jisté, že naším
parlamentem projde finanční ústava. Do té doby nic neztrácíme.
Ostatně pakt by se na nás začal tak jako tak vztahovat až po
přijetí eura, bez ohledu na to, kdy jej podepíšeme.
Pokud jedna z koaličních stran podmiňuje podpis koaliční smlouvy
připojením k fiskálnímu paktu, je zcela legitimní vyžadovat
naplnění programového prohlášení vlády, podle kterého bychom i sám
fiskální pakt měli přijímat referendem. Fakticky mění primární právo Evropské
unie a zcela evidentně by přenášel pravomoci na nadnárodní
úroveň. To potvrdily nezávislé posudky mnoha
institucí včetně pražské a brněnské právnické fakulty.
Podporujeme referendum o euru
Z tohoto závazku vlády bych byl ochoten slevit, pokud bychom
uzavřeli dohodu, že referendem bude později rozhodováno o datu
přijetí eura, jímž by u nás pakt vstoupil v
platnost. Pak by byl kompromis možný. Je nezbytné mít jasno, jak se
bude přistupovat do eurozóny, která se od vstupu České republiky do
Evropské unie výrazně proměňuje.
Jsem přesvědčen, že je v zájmu všech demokratických politických
stran, aby byla finanční ústava schválena. To bude ten moment,
který bude mít přímé dopady na rozpočtovou politiku České
republiky. Nikoli v tuto chvíli formální připojení k paktu, který
je dnes pro nás neúčinný.
Jsme připraveni s ČSSD jednat o jednotlivých parametrech zákona,
který vyžaduje ústavní většinu v parlamentu. Věřím, že půjde o
konstruktivní debatu, která nepovede k zablokování této nadčasové a
pro budoucí prosperitu České republiky stěžejní normy. Jelikož ji
považuji za nesmírně důležitou, jsem připraven k rozumnému
kompromisu s opozicí.
Komentáře
Neměl by pan Nečas také mohutně zadupat na současného předsedu rozpočtového výboru? Vždyť pomalu nikdo neví kdo to je a že je z ODS? Pan Suchánek jako by neexistoval. Vzpomeňte si, když byl předsedou rozpočtového výboru Kalousek, tak to vypadalo, že je to nejdůležitější funkce, jaká vůbec může existovat. Pan Nečas asi nemá čas na nic, protože všechen čas mu zabere olizování Kalouskových bot :-(((