Připomeňme si, jak to s výstavbou silnic začalo
Ministr dopravy Vít Bárta chce nejdříve zkontrolovat všechny dosud realizované projekty a až potom stavět nové silnice. Údržba rozestavěných staveb přitom vyjde na 126 milionů korun. O jejich stavbě by měl v budoucnu rozhodnout nový úřad.
Lidé, kteří ve stavebních firmách připravují nabídky do veřejných zakázek, se příští rok příliš nezapotí. Stát totiž stejně jako letos nevypíše na nové silnice jedinou soutěž.
"Nepočítáme s žádnou novou silnicí," potvrdil šéf Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a bývalý ministr dopravy Gustav Slamečka. Podle něj se stát zaměří hlavně na opravy. Dopravní stavbaře čeká hubené období i v příštích letech.
Návrh rozpočtu SFDI počítá s poklesem peněz na dopravní stavby o třetinu. Úspornější výhled Návrh rozpočtu včera začali řešit poslanci hospodářského výboru a potvrdili i seškrtání letošních výdajů o 4,6 miliardy korun. Úřednická vláda byla totiž loni při sestavování rozpočtu na dopravní stavby příliš optimistická.
Stavět se příští rok bude, ale jen to, co se začalo už dříve. Stát už také ví, kolik ho bude stát zastavení šesti vybraných staveb, na které nejsou v rozpočtu peníze. V součtu zaplatí stavebním firmám za konzervaci 126 milionů korun.
V řadě případů se však zastavují takřka hotové stavby: například na obchvatu České Lípy bude po zakonzervování zbývat prostavět 90 milionů korun z 600milionového rozpočtu. Za konzervaci stavby dostanou firmy 18 milionů korun.
Nemáme peníze? Alespoň se naučíme šetřit, říká Bárta
Úspory v dopravě mají kritiky i mezi poslanci vládní koalice. "Škrtnutí miliard nešetří nic. Zapomíná se skutečnost, že lidé přijdou o práci, stát jim bude muset platit podporu, firmy nebudou odvádět tolik daní," míní poslanec Jaroslav Plachý (ODS), který si na ministerstvu dopravy vyžádal zevrubnou analýzu dopadů škrtů.
Ministr Vít Bárta (VV) se však hájí tím, že peníze v rozpočtu prostě nejsou. Podle Bárty je méně peněz v SFDI částečně i výhodou. "Bude čas, aby se stavění umravnilo," řekl. Naráží tak na fakt, že dosud se stát při stavbách choval až příliš velkoryse, stavěl zbytečně rozmáchle často i méně potřebné stavby.
Chystaná "superkoncepce" má jasně ukázat, kde má stát co stavět a proč. "Budeme revidovat všechny projekty. Někdy je lepší jen stávající úseky zkapacitnit než stavět nové," míní Bárta. Podle Slamečky už by v příštích letech nemělo docházet k takovým výkyvům v objemu peněz, které stát do dopravních staveb dává. Ročně by mělo jít o zhruba šedesát miliard korun.
Od roku 2012 však bude do této částky muset více dosypávat Česko, přísun peněz z Bruselu začne vysychat. Nahradit výpadek má například zdražení a rozšíření mýta. Bárta chce v Bruselu jednat ještě o přesunu části peněz určených z evropských fondů původně na železnici a použít je místo toho na stavbu obchvatů měst.
Jankovský chce nový úřad, který o silnicích rozhodne
Kvůli prázdné kase plánuje ministr nechat postavit a provozovat pět vybraných úseků nových dálnic soukromé investory formou projektů PPP, v součtu za zhruba třicet miliard korun. Jde však jen o odložení placení v čase a další zadlužení: ročně bude splácení těchto dálnic stát kolem dvaceti miliard.
Hrozí však problém, že stavby pro soukromníky nebudou připravené, protože se nestihnou vyřídit všechna povolení. Úřední kolečko na povolení stavby nové dálnice trvá často i přes deset let. Stát proto připravuje zásadní změnu: chystá nový stavební úřad, který bude mít na starosti pouze stavby silnic a železnic.
Na odborné konferenci pro ředitele největších stavebních firem v tuzemsku to včera řekl ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský (VV). "Je to změna, kterou připravujeme v novém stavebním zákoně," řekl Jankovský. Ten chce současně i snížit počet stavebních úřadů, především v menších obcích. "Nejsou tam vždy odborníci, co si budeme nalhávat," dodává Jankovský.
Komentáře