Autor: Milan Zelený | Datum: 27.03.2015
Neschopnost
rozlišovat, např., kvalitu od „škváru“, originál od kopie, zprávu
od propagandy, pravdu od lži, moje od tvého - nebo národa od
režimu, je obvykle znakem vrozené jednoduchosti a neinformovanosti
jedince. Jen obtížně si lze v dnešním světě představit úspěšné
přežití bez hodnotově zakotvené a rozvinuté schopnosti
rozlišovat.
Nejzávažnější je určitě
neschopnost nebo neochota diferencovat mezi národem a vládnoucím
režimem, jako např. mezi Němci a vládou Národně socialistické
strany, nebo mezi Rusy a vládou Komunistické strany (bolševické).
Vládnoucí režim Stalinův nebo Hitlerův nelze směšovat s Němci nebo
Rusy. Stejně tak je třeba umět rozlišit mezi národními zájmy a
politickými zájmy režimu vládnoucí strany. Zájmy národní
nevyplývají ze zájmů politických. Národní hrdost také není totožná
s hrdými politiky - a už vůbec ne s mezi-národní
nenávistí.
Představme si, že by, po hrůzách Druhé
světové války a po porážce Německa, poválečné generace Evropanů
obrátily svoji nenávist proti Němcům, tj. proti německému
národu. Kde by asi Evropa, a EU, a 70 let míru a
hospodářského rozvoje dnes byly? Kolik válečných konfliktů a
„berlínských zdí“ bychom museli přetrvat a jak citlivě by chyběla
německá pracovitost a znalosti? A kde by asi bylo ČR a ostatní země
východní Evropy? Jaké štěstí,
že válečné i poválečné generace uměly
rozlišovat.
Co chtěl Hitler, není totéž, co
chtělo Německo a už vůbec ne Němci jako národ. To, čeho Němci
dosáhli od Druhé světové války, není totéž, co chtěl Hitler
dosáhnout svoji válkou. Nadnárodní i národní režimy jsou především
režimy a jejich vlastní přežití jejich jediným cílem. Schopnost
rozlišovat často chybí nejen nevzdělancům, ale i vzdělaným
politickým demagogům a ideologickým zpátečníkům, členům režimů
dnešních i bývalých.
Dnes je situace zcela jiná. Obecná neschopnost rozlišovat vede ke hrůzným konfliktům, teroristickým tragediím, zbytečným krveprolitím a nepředstavitelnému utrpení uprchlíků, běženců, emigrantů i exulantů, jejichž masy již přesáhly čísla z Druhé světové války. |
Neumí-li nové generace rozlišit mezi
národem a vládnoucím režimem, pak je současná doba konfliktů i
nadcházející éra válek alespoň vysvětlitelná, i když jistě ne
pochopitelná.
Převládající politická pseudodemokracie,
dnes již ve většině světa, je částečnou příčinou –
ve smyslu „Národ si svobodně zvolil režim a tudíž: národ i režim
jedno jest.“ Jenže ne národ si nutně zvolil režim: mnozí volili
jinak, mnozí nevolili vůbec a jiní odmítli degradovat demokracii
volbou „menšího zla“. Ani ti, co daný režim zvolili, nenesou
zodpovědnost za jeho následné chování, korupci a politické intriky:
neměli dost spolehlivých informací, uvěřili propagandě, dávali
přednost optimismu před fakty, anebo se nechali unést lživou
předvolební kampaní. Hloupost
je sama o sobě již trestem nejvyšším, jak říkal Jan Werich, není
třeba je trestat podruhé.
Pamatujete jistě, jak si Egypťané
zvolili Muslimské Bratrstvo a jak tu úžasnou chybu voličů nakonec
musel vojenským pučem řešit generál el-Sisi, dnešní prezident. Celý
demokratický svět byl proti tomu: Obama odmítal „vojenskou
diktaturu“, EU lámala nad Egyptem hůl, politologové si do studií
nosili spací pytle. Představte si třeba, kdyby generál Rommel
podobným pučem sesadil demokraticky zvoleného Hitlera a jeho NSDAP;
byl by dnes mrtvým „hrdinou“, asi jako el-Sisi je hrdinou
živým.
Podobně nelze dočasný režim
kyjevských oligarchů, korupčníků a militaristů směšovat s Ukrajinci
a Ukrajinou. Chyby voličů jsou stále častější a musí se opakovaně
napravovat: válkou, pučem, další (horší či lepší) volbou. Bez
odlišení lumpa, podvodníka či hlupáka od rovného, spolehlivého a
znalého inspirátora a vůdce, ztrácejí volby smysl a demokracie tak
dostává „na frak“. Politici a politologové budou vždy chválit
pseudodemokracii, i když selhává v kritických chvílích. Chybami se
člověk nemůže učit, protože už je pozdě. Jedině z chyb druhých se
lze něco přiučit v politice - ne z vlastních „pomýlení“; tedy, ne
na újmě, strádání a utrpení občanů - občany je třeba rozlišit od
morčat.
Stále častěji slyšíme a čteme, že
Američané tohle či ono, Rusové tohle či ono, atp., jako kdyby
Američané a Obamův režim, nebo Rusové a Putinův režim, jedno a
totéž bylo. (Možná, že Češi a Zeman, nebo Češi a Sobotka, opravdu
jedno jest; ale v ostatním světě tomu opravdu tak není.).
Režim zůstává režimem a národ
národem: doby, kdy zájmy režimu odrážely zájmy národa jsou ty tam,
jestli vůbec kdy byly. Spíše jen na regionální a
lokální úrovni dochází někdy k souhře politiků s občany komunity.
Určitě tomu tak bylo ve Zlíně, když byl Tomáš Baťa čtyřikrát za
sebou zvolen starostou - a žádné strany tam nemohly
„stranit“.
Setkáváme se s narůstající nenávistí
proti národům: Ukrajinci prý nenávidí Rusy, Rusové Ukrajince,
Řekové Němce a naopak, většina pak Američany, Američané Rusy, atd.
Přitom jde o politické režimy, ne o národy. Ale mnohým, duševně
lenivým, je to jedno: rozsévají vánky nenávisti a diví se pak, když
sklízejí bouře válek a utrpení.
Víte, národ je úplně něco jiného než
režim. Národy přežívají po tisíciletí, produkují samy sebe, svůj
jazyk, svoji kulturu, chování i hodnoty. Politické režimy s nimi
mají pramálo společného: střídají se téměř „obden“, jsou vytvářeny
uměle, inženýry lidských duší, jejich hodnoty, chování i kultura
jsou jiné, umělé. Nemají potřebné trvání, protože škodí a musí tak
být do nekonečna obměňovány: historicky jsou stovky i tisíce
režimů, ale jen jeden národ.
Nenávist není příliš zdravá, ale
přesto přirozená lidská emoce. Nenávidět lze jedince, skupiny,
strany, režimy, ideologie – prostě všechno, co nenávidíte. Všechny
tyto elementy mohou mít lživé, zvrhlé, zločinné, korupční a podobné
nenávisti hodné sklony či cíle.
Nenávist k národům je však něco úplně
jiného: jde o iracionální, často aktivní, expresi zanedbaných a
zlenivělých mozků jedinců a skupin. Jsem přesvědčen, že národ,
jakýkoliv národ, nelze nenávidět; povětšině směšujeme národ s
vládnoucím režimem - z pohodlnosti a lenosti. Nenávist vůči národu
(ne národnímu státu, tj. režimu) je příčinou všeho zla a utrpení v
současném světě.
Je to velká škoda. Každý národ je
zázrakem přírody, květem evoluce, obdivuhodný svým tisíciletým
přežitím, kulturou, chováním a láskou (bez notné dávky lásky by se
těžko rozmnožoval a přirozeně obnovoval). Procestoval jsem celý
svět a žil mezi mnohými národy: na národech není co nenávidět, jen
obdivovat, a v úžasu nebo třeba s humorem vnímat ty blahodárné
rozdílnosti - ale nakonec se vždy potkat s dobrem, pohostinstvím,
vlídností, touhou i snahou po lepším životě.
Jen režim takové vlastnosti nemá a
mít nemůže: nežije, nedává ani nehostí ze svého – žije a tyje z
národa. Zanedbává své funkce ochrany. Nenávidí ostatní režimy.
Režimy, strany, vlády i jedinci se nenávidí navzájem, národy se
navzájem nenávidět nemohou a neumí; to jen když, díky neschopnosti
rozlišovat, tj. vinit nevinné a osvobozovat viníky, jedinci a
skupiny podlehnou nenávisti, pro kterou hledají dostatečně velký
předmět.
Proto, až opět uslyšíte výrazy
jako proruský nebo antiamerický,
proamerický nebo protiruský, pak vězte, že jde
vždy a jen o dočasně vládnoucí režimy, ne o národy; a že
nasloucháte nejen zlu, ale i hlouposti, jejíž propastné hloubky
nechtějte nikdy poznat.
Váš,
Milan Zelený
Letnímu vánku o bouři, studniční žábě o moři
a polovzdělanci o tom, co nikdy ve škole neslyšel,
nevyprávěj.
Čínské přísloví
Komentáře